Mental träning

by Administrator 31. december 2011 06:40
Jag kan inte låta bli att dra vissa likheter mellan det här med mental träning och träning i social kompetens. Och som de flesta av er kanske redan känner till så har ju det här med mental träning blivit allt mer populärt och det både skrivs allt mer och studeras allt mer om just detta ämne. Kan det vara därför att det här med social kompetens har blivit allt viktigare också? Jag vet inte men jag kan helt klart se likheter mellan dessa dessa två saker. Framför allt det här med kommunikation och förmågan att förstå andra samt hur man ska reagera och agera i olika situationer är ju tycker jag nästintill identiskt. Är det kanske så att dessa tv¨å saker egentligen är identiska, eller visst kanske inte identiska men med mycket stora likheter? Jag vet inte men det finns väldigt många likheter. Detta är en intressant koppling tycker jag.  

Tags: ,

EQ i många olika situationer

by Administrator 30. december 2011 06:40
Man kan ju fundera på i vilka situationer det är bra att ha ett högt EQ samt vad det är som vi har för användning av det. Och jag skulle vilja säga att det gäller allt och i alla situationer. Särskilt just den här biten med att identifiera känslor. Just den biten kan vi till och med ha nytta av som föräldrar då vi kan hjälpa våra barn att identifiera sina känslor men även hjälpa oss själva som föräldrar att identifiera det som barn känner men som de kanske inte alltid har förmågan att uttrycka. EQ är bra i alla sammanhang och jag tror personligen att personer med ett högt EQ faktiskt kommer betydligt längre i sina liv än personer med enbart ett högt IQ. Jag kanske är ute och cyklar nu men det är bara en känsla som jag har. Och jag tror att det i vårt liv i många fall krävs ett högt EQ men visst en kombination av ett högt EQ samt ett högt IQ måste vara det som är allra bäst.  

Tags: ,

E

by Administrator 27. december 2011 06:39
Det sista steget, alltså steg E, på den här trappan handlar om det praktiska kan man säga. Det handlar om att kunna tillämpa all de här verktygen till hjälp för att läsa olika konflikter och olika problem som faktiskt kan uppstå och som uppstår dagligen i våra liv. Just det här steget är tror jag själv det absolut svåraste för det är ju så att det är en sak att först¨allt i teorin men att sedan tillämpa det rent praktiskt är nog inte så enkelt som det kan låta. Särskilt inte med tanke på att det är känslor som är inblandade och är med i spelet. Jag tror att de flesta vet hur svårt det kan vara att tygla sina känslor i en viss situation och att vi i många fall reagerar på ren reflex när det gäller just känslor så därför tror jag att detta kan vara svårare än man tror. Men däremot så tror jag inte att det är omöjligt och jag tror att med en viss träning så kan man faktiskt komma långt.  

Tags: ,

D

by Administrator 25. december 2011 06:38
I det näst sista steget, alltså i steg D så går det ut på att man ska kunna ha förmågan att ta ansvar för sin kommunikation. Just ordet kommunikation är centralt i det här steget. Här handlar det om att man ska kunna ta ansvar för sin kommunikation och förstå effekten av den, både för sig själv men även för andra. Kommunikation kan ju tyckas vara något enkelt. Jag menar, vi kommunicerar ju varje dag och vi kanske tycker att vi kan det men det finns ju faktiskt olika sätt att kommunicera på och de olika sätten kan påverka både oss själva men även andra på olika sätt. Så att lära oss på vilket sätt vi ska kommunicera så att det både ska gynna oss själva men även andra är just vad det här steget handlar om. Det här steget kan tyckas ganska enkelt när man bara läser om det men jag tror att det kan vara mycket svårare än vi tror.  

Tags: ,

C

by Administrator 23. december 2011 06:38
Det här är konsekvensernas steg skulle jag vilja kalla det. I det här steget så går mycket ut på att vi ska kunna se och förstå men framför allt ta ett ansvar för vårt känsloliv. Vi måste kunna se konsekvenserna av vårt handlande som ett första steg i steg C. Nästa steg är då att man ska ha en förmåga att se alternativ och att vi ska våga välja nya mönster. Detta tolkar jag som att till exempel när man är arg eller mycket irriterad så kanske man på ren impuls handlar på ett visst sätt och detta gör vi reflexmässigt men att sedan kunna se vad vårt handlande har för konsekvenser, alltså vad det kan leda till, det är vad det här steget handlar om. Vi kan ju i en sådan situation såra andra till exempel även om det inte är vår mening och därför ska man då sedan väga välja andra alternativ att gå till väga och reagera när sådana situationer uppstår på nytt.  

Tags: ,

B

by Administrator 21. december 2011 06:37
När vi går över till nästa steg så fokuserar vi mer på andras känslor än på våra egna till skillnad från steg A. I steg A så pratar vi enbart om våra egna känslor men i steg B så talar vi och fokuserar mycket på det som andra människor kan känna. I det här steget så ligger fokuset på att vi ska kunna identifiera vad och hur andra människor känner. Vi ska även kunna ha förmågan att se på vilket sätt de uttrycker det och en viktig del i det hela är att vi också ska kunna leva oss in i det som andra känner. Det är ju i den här biten som empatin kommer in i bilden mycket starkt, just förmågan att kunna sätta sig in i andras situation och förstå hur och vad de känner i en viss situation även om det skulle vara så att vi inte känner likadant.  

Tags: ,

A

by Administrator 19. december 2011 06:37
Det första steget heter alltså inte 1 som man skulle kunna tänka sig och som även jag trodde utan de olika stegen betecknas i bokstäver. Det första steget heter alltså A och inom det här steget så innebär det att man ska kunna identifiera sina egna känslor i den situation då de uppstår. Detta innebär alltså att man ska kunna ge namn åt känslorna som man känner just vid det tillfället. Dessutom är det viktigt att i det här steget kunna delge andra människor hur och vad man känner. Det är också viktigt att kunna uttrycka sina känslor om man vill göra det men man ska också kunna välja att inte göra det och detta är ju om jag har förstått det hela rätt ett tecken i så fall på att man vet hur man ska hantera de olika känslorna som man känner. Till exempel tänker jag främst på situationer då man är arg eller irriterad men då det inte är lämpligt att visa det.  

Tags: ,

Bodil Wennberg

by Administrator 18. december 2011 06:35
Bodil Wennberg är den svenska personen som man kan säga var den som utvecklade EQ-metoden i Sverige. Detta var 1996. Bodil Wennberg är annars en psykolog men har alltså sedan 1996 ägnat allt mer av sitt arbete till att jobba med EQ. Hon menar att den emotionella intelligensen innebär att man klättrar uppför en trappa, den så kallade EQ-trappan. Den här trappan består då alltså av fem olika steg och dessa kommer jag att förklara och skriva lite närmare och mer ingående om i några av de följande inläggen. Jag vet inte och har inte ännu lyckats lista ut huruvida den här trappan är internationellt erkänd eller om det bara är Bodil Wennbergs system men jag kan nästan tänka mig att detta är något som används internationellt för att kunna mäta EQ. Jag tycker hur som helst att detta är mycket intressant och viktigt att känna till de olika stegen så därför kommer jag att ta upp och skriva om dessa härnäst.  

Tags: ,

Kritik

by Administrator 17. december 2011 06:34
Hur mäter man då EQ? Jag menar IQ har ju mätts ganska länge i förhållande till EQ som är ett betydligt nyare fenomen. När det gäller IQ så har många tester utarbetats och det är ett tillförlitligt instrument kan man säga. Riktigt så är det inte med EQ och just på grund av detta så har EQ och förmågan att mäta det kritiserats. Det har kritiserats både på grund av dess användbarhet men också på grund av själva mätbarheten i sig. När det gäller användbarheten så har det främst kritiserats på grund av att dessa tester bidrar väldigt lite om något alls till att peka och visa på en persons akademiska eller yrkesmässiga framgång där IQ till exempel har en mycket god framgång. När det sedan gäller mätbarheten så menar man på att det är svårt att veta om personer ljuger eller inte för att få ett högre värde i sitt EQ-test.  

Tags:

EQ

by Administrator 16. december 2011 06:34
EQ är en förkortning av det som på engelska brukas kallas för Emotional Quotient och detta är alltså kan man säga motsatsen till IQ, intelligenskvoten. EQ på svenska brukar kallas för emotionell kvot och vad är det då egentligen? Vad innebär det? Man kanske förstår ganska mycket av själva begreppet vad det går ut på men det är lika bra tycker jag att ta upp en förklaring som närmare beskriver detta. Det är alltså kan man säga ett mått för en persons förmåga att handskas med känslor. Det gäller då både de egna känslorna som man har men också andras känslor. Med emotionell kvot menas också förmågan att handskas med relationer samt förmågan att motivera både sig själv men även andra i sin omgivning. Och naturligtvis, man får inte glömma det kanske allra viktigaste som det innebär vilket naturligtvis är förmågan att vara empatisk. Det ska kanske tilläggas att när man i vardagligt tal pratar om EQ så benämner man det ofta som social kompetens eller social intelligens.  

Tags:

Calendar

<<  januari 2018  >>
måntisonstorfrelörsön
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

View posts in large calendar

Category list

None

Page List

Month List